Spór o definicję podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą na potrzeby estońskiego CIT – korzystny dla podatników wyrok WSA z 4 lipca 2024 r.
Bieżące doradztwo prawne i podatkowe / 12 listopada 2024
Tak zwany estoński CIT (czyli ryczałt od dochodów spółek) od momentu jego wprowadzenia do polskiej ustawy o CIT z dniem 1 stycznia 2021 r. zmieniał się niejednokrotnie. Jeszcze częściej zmieniało się stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych w zakresie interpretacji przepisów dotyczących tej formy opodatkowania. Jedną z tych kwestii budzących wątpliwości i kontrowersje była interpretacja pojęcia „podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności”, zawartego w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, na potrzeby estońskiego CIT. Kwestia ta jest o tyle istotna, że podatnik spełniający tę definicję (oprócz tzw. małego podatnika) stosuje stawkę CIT w wysokości 10%, a nie 20% jak pozostali podatnicy wybierający tę formę opodatkowania.
W opisywanej sprawie spór dotyczył tego, czy jednoosobowa działalność gospodarcza przekształcona w spółkę z o.o. jest podmiotem rozpoczynającym swoją działalność.
Wskazać należy, iż nie jest to pierwszy spór pomiędzy podatnikami i organami podatkowymi w tej kwestii, lecz raczej kontynuacja długiej i pełnej zwrotów historii. Na przestrzeni ostatnich lat obserwowaliśmy zmiany linii interpretacyjnej zarówno organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych. Przykładowo do końca 2022 r. Dyrektor KIS potwierdzał, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności (interpretacja z 29 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.614.2022.1.MF). Następnie, od 2023 r. organy i sądy zmieniły zdanie i jednogłośnie twierdziły, że taki podmiot nie rozpoczyna prowadzenia działalności (np. interpretacja z 5 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.44.2023.1.MW, prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z 26 października 2023 r., sygn. akt I SA/Po 469/23).
Na jakie argumenty powoływał się Dyrektor KIS w omawianej sprawie?
Tożsamy wniosek został zaprezentowany przez Dyrektora KIS w interpretacji z 13 grudnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.591.2023.1.MK. W interpretacji tej organ podatkowy powołał szereg przepisów, jego zdaniem, potwierdzających stawianą tezę, m.in. art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Organ powołał też fragment wyroku NSA z dnia 17 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1121/12, w którym sąd stwierdził, iż w przypadku przekształcenia podmiot przekształcony jest kontynuatorem bytu i działalności podmiotu przekształcanego. W związku z tym w wyniku przekształcenia dochodzi do kontynuacji bytu prawnego podmiotu przekształcanego, bowiem przekształcany podmiot nadal funkcjonuje, a jedynie w zmienionej formie prawnej.
Jakie stanowisko zajął WSA?
Sąd w wyroku z 4 lipca 2024 r., sygn. akt I SA/Wr 105/24, wydanym w odpowiedzi na skargę podatnika (wyrok jest nieprawomocny), w pierwszej kolejności odniósł się to podanych przez Dyrektora KIS przepisów, przypominając, że cytowany wyżej art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej stanowi lex specialis w stosunku do przepisów Kodeksu spółek handlowych. Wynika z niego przy tym, że zakres następstwa prawnego w przypadku przekształcenia w spółkę kapitałową działalności gospodarczej osoby fizycznej jest ograniczony. Z woli ustawodawcy wyrażonej we wspomnianym przepisie tego rodzaju spółka nie jest bowiem uniwersalnym sukcesorem przekształconego przedsiębiorcy – osoby fizycznej. Dzieje się tak, ponieważ jej następstwo prawne jest ograniczone do praw przekształcanego przedsiębiorcy, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Potwierdzenie tej tezy stanowi art. 112b Ordynacji podatkowej, w którym za osobę trzecią uznano jednoosobową spółkę kapitałową powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa będącego osobą fizyczną, co prowadzi do wniosku, że nowa spółka w zakresie obowiązków odpowiada na zasadach właściwych dla osób trzecich. W konsekwencji spółka – nawet jednoosobowa, cechująca się tym, że wszystkie jej udziały należą do określonej osoby fizycznej – jest podmiotem prawa podatkowego odrębnym od osoby fizycznej.
Co ważne, w dalszej części uzasadnienia skład orzekający stanowczo potwierdził, iż w świetle ustawy o CIT podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności to taki, który rozpoczyna prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych, a nie rozpoczyna działalność w ogóle. W konsekwencji, zdaniem WSA, wykładnia zaprezentowana przez organ wydający interpretację była błędna.
Podejście WSA jest o tyle istotne, że potwierdza interpretację definicji podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, która bazuje na fakcie rozpoczęcia działalności podlegającej opodatkowaniu CIT. W praktyce oznacza to, że takie samo podejście powinno mieć zastosowanie nie tylko do jednoosobowych działalności gospodarczych, lecz również do spółek osobowych niebędących podatnikami CIT.
Jakie korzyści płyną z przedstawionego rozstrzygnięcia dla podatników?
Przede wszystkim podatnik estońskiego CIT, który rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej, ma prawo skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, wynoszącej 10%, zamiast regularnej 20% stawki (art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
Dodatkowo takiego podatnika nie dotyczy warunek zatrudnienia 3 osób w przeliczeniu na pełny etat. Podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności w pierwszym roku opodatkowania estońskim CIT nie musi zatrudniać ani jednego pracownika, następnie każdego roku musi zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia całkowitego zatrudnienia w wymiarze 3 etatów (art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT).
Po trzecie, u podatników rozpoczynających prowadzenie działalności nie znajdzie zastosowania warunek dotyczący struktury przychodów, który narzuca obowiązek, by podatnik estońskiego CIT osiągnął w roku poprzednim mniej niż 50% przychodów z wierzytelności, odsetek, poręczeń etc. Na podstawie art. 28j ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT – w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności – przedstawiony warunek uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania estońskim CIT.
Nadzieje na przyszłość
Podsumowując, pomimo zmian na przestrzeni czasu w podejściu organów i sądów do omawianej kwestii aktualnie obserwujemy zwrot w stronę interpretowania przepisów na korzyść podatników. Jest to zdecydowanie bardzo pozytywny znak, który promuje wśród przedsiębiorców wybór prorozwojowej formy opodatkowania, jaką jest estoński CIT. Pozostaje mieć nadzieję i liczyć, że tezy płynące z omawianego wyroku WSA zostaną podtrzymane przez NSA zarówno w kontynuacji tej indywidualnej sprawy, jak i w innych wyrokach NSA dotyczących tej kwestii i wpłyną na stanowisko organów podatkowych wyrażanych w interpretacjach indywidualnych, tworząc ugruntowaną, korzystną dla podatników praktykę.
Autorzy wpisu
Jakub Czapski
asystent prawnika
Podatkami zainteresowałem się na chwilę przed rozpoczęciem studiów w 2022 r. i od pierwszego roku zdobywam doświadczenie zawodowe w zespole podatków dochodowych GWW. Tematyki podat...
Agnieszka Szymańczyk-Iwanicka
doradca podatkowy
Doradztwem podatkowym zajmuję się już od prawie 15 lat. Mój wybór tej ścieżki zawodowej nie był oczywisty, gdyż jestem absolwentką Szkoły Głównej Handlowej na kierunku finanse i ba...
Powiązane wpisy
Czy rabaty potransakcyjne udzielane autoryzowanym salonom sprzedaży samochodów osobowych mogą wpływać na obniżenie podstawy opodatkowania?
Czy rabaty potransakcyjne udzielane autoryzowanym salonom sprzedaży samochodów osobowych mogą wpływać na obniżenie podstawy opodatkowania?Współdziałanie pracodawcy ze związkami zawodowymi – między dialogiem a konfrontacją
Współdziałanie pracodawcy ze związkami zawodowymi – między dialogiem a konfrontacjąUmowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być odpłatna
Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być odpłatnaPlan urlopów – czy pomaga w efektywnym zarządzaniu?
Plan urlopów – czy pomaga w efektywnym zarządzaniu?Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
w prawie?