Strzelba po dziadku: dziedziczenie broni – o posiadaniu broni do celów pamiątkowych
Bieżące doradztwo prawne i podatkowe / 27 sierpnia 2025

Broń palna, niejednokrotnie będąca świadkiem rodzinnej historii, może posiadać wartość wykraczającą poza jej użytkowe przeznaczenie. Nierzadko więc wchodzi ona w skład masy spadkowej. Ustawa o broni i amunicji dopuszcza uzyskanie przez spadkobiercę pozwolenia na broń do celów pamiątkowych. Przyjrzyjmy się zatem przepisom regulującym tryb uzyskania takiego pozwolenia.
Dziedziczenie broni palnej – dylematy spadkobiercy
Znaczenie broni palnej nie ogranicza się jedynie do jej zastosowań czysto utylitarnych. Obok podstawowej funkcji broni palnej, jaką jest obrona osobista, nierzadko odgrywa ona w życiu społecznym inne role, motywowane emocjonalne i kulturowo. Wśród nich na pierwsze miejsce wysuwają się funkcje związane z – jakkolwiek zaskakująco może to zabrzmieć – budowaniem tożsamości: zbiorowej lub indywidualnej. Cele te realizują działania takie jak kolekcjonerstwo broni: zachowywanie egzemplarzy broni odziedziczonych po poprzednich pokoleniach lub tworzenie własnej kolekcji poprzez starannie zaplanowane zakupy.
Broń palna nierzadko wchodzi w skład spadku po jej kolekcjonerach lub innych osobach, które posiadały ją legalnie ze względu na swoje zainteresowania (np. myśliwi) lub profil zawodowy (funkcjonariusze służb mundurowych, pracownicy ochrony). Specyfika broni palnej, a w szczególności – administracyjnoprawne ograniczenia w jej nabywaniu i posiadaniu – sprawiają, że przed przyjęciem spadku obejmującego broń palną warto przyjrzeć się przepisom regulującym uzyskiwanie pozwolenia na posiadanie broni.
Posiadanie broni do celów pamiątkowych: broń palna w spadku
Prawne ramy dopuszczalności posiadania broni (uzyskiwania pozwolenia na broń) reguluje ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 485). Jak stanowi jej art. 10:
- Właściwy organ Policji wydaje pozwolenie na broń, jeżeli wnioskodawca nie stanowi zagrożenia dla samego siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego oraz przedstawi ważną przyczynę posiadania broni.
- Pozwolenie na broń wydaje się w szczególności w celach:
1) ochrony osobistej;
2) ochrony osób i mienia;
3) łowieckich;
4) sportowych;
5) rekonstrukcji historycznych;
6) kolekcjonerskich;
7) pamiątkowych;
8) szkoleniowych.
Jak czytamy w art. 10 ust. 3 pkt 6 ustawy o broni i amunicji, za ważną przyczynę, dla której może być wydane pozwolenie na broń do celów pamiątkowych, uznaje się
udokumentowane nabycie broni w drodze spadku, darowizny lub wyróżnienia. Na marginesie naszych rozważań można zauważyć, że o ile pojęcia spadku i darowizny wydają się jasne (przez odwołanie do przepisów Kodeksu cywilnego), o tyle „udokumentowane wyróżnienie” wymyka się kategoriom prawa prywatnego. Można założyć, że ustawodawca miał tu na myśli głównie sytuację występujące w służbach mundurowych (np. w związku z awansami).
Pozwolenie na broń do celów pamiątkowych: procedura
Przepisy o posiadaniu broni do celów pamiątkowych, zwłaszcza w zakresie, w jakim wymagają od spadkobiercy uzyskania pozwolenia na broń, radykalnie ograniczają konstytucyjną zasadę ochrony prawa własności i dziedziczenia. Aby spadkobierca mógł legalnie posiadać broń stanowiącą rodzinną pamiątkę, musi przejść skomplikowaną drogę prawną:
- Spadkobierca obowiązany jest po śmierci spadkodawcy – posiadacza broni – zawiadomić właściwy organ Policji; funkcjonariusze Policji zabezpieczą broń, aby przenieść ją do depozytu na koszt spadkobiercy (art. 23 ust. 1 pkt 3 ustawy o broni i amunicji).
- Spadkobierca podejmuje standardowe czynności związane z dziedziczeniem: uzyskuje akt poświadczenia dziedziczenia albo postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w skład którego wchodzi broń palna;
- Po „udokumentowaniu nabycia broni w drodze spadku” (przez akt poświadczenia dziedziczenia lub orzeczenie sądu) spadkobierca może wystąpić o pozwolenie na broń dla celów pamiątkowych. Pozwolenie takie – o czym nie wolno zapominać – będzie obejmowało tylko te egzemplarze broni palnej, które weszły w skład spadku. Zgodnie z art. 16 ust. 1 osoba, która występuje z podaniem o wydanie pozwolenia na broń, jest obowiązana zdać egzamin przed komisją powołaną przez właściwy organ Policji ze znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni oraz z umiejętności posługiwania się tą bronią.
- Odebranie broni z depozytu policyjnego następuje po uzyskaniu pozwolenia na broń dla celów pamiątkowych i rejestracji broni.
Pozwolenia na broń nie można jednak wydać osobie, która nie ukończyła 21 roku życia (art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o broni i amunicji). Wyjątkiem jest wydanie pozwolenia na broń, ale tylko do celów sportowych lub łowieckich, na wniosek szkoły, organizacji sportowej, Polskiego Związku Łowieckiego, stowarzyszenia obronnego osobie mającej ukończone 18 lat. Przepis ten w praktyce pozbawia wielu młodych spadkobierców, nawet pełnoletnich, możliwości dziedziczenia niektórych, niekiedy cennych, składników masy spadkowej. Pod tym względem obecny stan prawny może budzić kontrowersje co do jego zgodności z Konstytucją.
Praktyczne wyjście, ale nie dla wszystkich: pozbawienie broni cech użytkowych
Istotnie ingerująca w prawo własności, kosztowna i czasochłonna – a, co więcej, dla niektórych osób wręcz niedostępna – procedura uzyskania pozwolenia na broń do celów pamiątkowych może odstręczać wielu spadkobierców zainteresowanych zachowaniem rodzinnych zbiorów broni palnej. Przepisy ustawy o broni i amunicji pozwalają im jednak na podjęcie innych działań służących osiągnięciu zbliżonego skutku.
Zgodnie z art. 11 ustawy o broni i amunicji pozwolenia na broń nie wymaga się w przypadku m.in.:
- gromadzenia broni w zbiorach muzealnych na podstawie odrębnych przepisów,
- dysponowania bronią przekazaną w celu pozbawienia lub potwierdzenia pozbawienia cech użytkowych,
- posiadania broni palnej pozbawionej cech użytkowych,
- posiadania broni palnej rozdzielnego ładowania, wytworzonej przed rokiem 1885 oraz replik tej broni.
Pozbawienia broni palnej cech użytkowych może dokonać jedynie koncesjonowany podmiot, a weryfikacji takiej czynności dokonuje – w trybie określonym w rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 stycznia 2020 r. w sprawie pozbawiania strzeleckiej broni palnej cech użytkowych (Dz. U. poz. 272) – Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji lub Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia. Należy jednak pamiętać, że – na mocy art. 13 ust. 6 ustawy o broni i amunicji –
zarejestrowanie broni palnej pozbawionej cech użytkowych nie może nastąpić na rzecz osoby, która nie ma ukończonych 18 lat.
Rodzinne muzeum militariów? Pozwolenie na broń do celów kolekcjonerskich (pamiątkowych)
Ustawa o broni i amunicji wyłącza spod wymogu uzyskania pozwolenia gromadzenie broni w zbiorach muzealnych na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385). Więcej na temat warunków działalności muzeów prywatnych piszemy w naszym raporcie Skarb kolekcjonera: prawno-podatkowy przewodnik dla koneserów sztuk pięknych, sztuki użytkowej i historycznej motoryzacji.
Znaczenie broni palnej nie ogranicza się jedynie do jej zastosowań czysto utylitarnych. Obok podstawowej funkcji broni palnej, jaką jest obrona osobista, nierzadko odgrywa ona w życiu społecznym inne role, motywowane emocjonalne i kulturowo. Będąc świadkiem rodzinnej historii, może ona wchodzić w skład masy spadkowej. Dla spadkobiercy sytuacja taka oznacza konieczność wystąpienia o pozwolenie na broń do celów pamiątkowych. Radykalnie restrykcyjne (zwłaszcza wobec młodych, nawet pełnoletnich, spadkobierców) przepisy budzą zastrzeżenia co do ich konstytucyjności.
Autor wpisu
Aldona Leszczynska-Mikulska
radca prawny, doradca podatkowy
Przypadek czy przeznaczenie? Kilkanaście lat temu przypadek sprawił, że w trakcie studiów prawniczych na Uniwersytecie Warszawskim rozpoczęłam pracę w zespole specjalistów od międz...
Powiązane wpisy

Prosta alternatywa: biznesowe i podatkowe aspekty alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI)
Prosta alternatywa: biznesowe i podatkowe aspekty alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI)
Cichy organ w cieniu wójta – outsourcing funkcji podatkowej, który kosztuje podatników prywatność objętą tajemnicą skarbową
Cichy organ w cieniu wójta – outsourcing funkcji podatkowej, który kosztuje podatników prywatność objętą tajemnicą skarbową
Sprzedaż udziałów przez fundację rodzinną: podatki i reinwestycje
Sprzedaż udziałów przez fundację rodzinną: podatki i reinwestycjeBiuro w kamperze lub pod żaglami: „workation” a podatki
Biuro w kamperze lub pod żaglami: „workation” a podatkiObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
w prawie?