Sztuczna inteligencja rewolucją dla przedsiębiorstw

Bieżące doradztwo prawne i podatkowe  /   30 sierpnia 2024

W środowisku pracy wielu firm, bez względu na branżę, zauważalne staje się coraz częstsze wykorzystywanie sztucznej inteligencji. Oczywiście, przynosi to liczne korzyści, takie jak usprawnienia i automatyzacja procesów, jednak z perspektywy interesów organizacji zarówno pod kątem aspektów prawnych, jak i finansowych kluczowe jest, aby ten postęp dokonywał się w kontrolowany sposób. Brak narzędzi minimalizujących ryzyko niewłaściwego korzystania z takich rozwiązań może doprowadzić do daleko idących konsekwencji.

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na tematykę sztucznej inteligencji (AI), która odgrywa coraz większą rolę, przyspieszając procesy i poprawiając jakość pracy. Pochylimy się nad tym, czym tak naprawdę jest AI, jaką rolę odgrywa w miejscu pracy, a także wskażemy istotne kwestie, o których powinien pamiętać pracodawca, korzystając z systemów sztucznej inteligencji. Skupimy się również na ryzyku oraz zagrożeniach, na które powinien się przygotować pracodawca chcący wykorzystać systemy Al przy zarządzaniu pracownikami.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Al (artificial intelligence – ang. sztuczna inteligencja) to systemy, które podczas wykonywania określonych zadań wykorzystują ludzką inteligencję. Swoje działania opierają i ulepszają na podstawie zbieranych i przetwarzanych informacji. Coraz częściej wyniki ich prac są lepsze od tych uzyskanych przez ludzi. Systemy Al są w stanie wykonać wiele czynności/zmian w ciągu sekundy, co więcej, pracują przez cały czas, co sprawia, że ich zastosowanie staje się lepszym rozwiązaniem w wielu dziedzinach, między innymi w przypadku kampanii reklamowych.

W jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc przedsiębiorstwom?

Obecnie korzystanie z sztucznej inteligencji w codziennej pracy staje się faktem. Chociaż nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą już teraz skorzystać z tej technologii, to bez wątpienia jest to jedno z najszybciej rozwijających się i obiecujących obszarów. Zastosowanie sztucznej inteligencji w większości branż może przynieść zwiększoną efektywność pracy – a co za tym idzie – przewagę konkurencyjną.

Sztuczna inteligencja przede wszystkim pozytywnie wpływa na organizację pracy oraz jakość świadczonych usług. Przykładem wykorzystania AI jest obszar obsługi klienta. Dzięki technologii AI algorytmy potrafią skutecznie wyszukiwać, sortować i filtrować informacje o klientach pochodzące z różnych źródeł, co istotnie ułatwia firmom utrzymanie kontaktu z klientem. Standardem stają się rozwiązania takie jak czatboty czy wirtualni asystenci, które wspomagają klientów w korzystaniu z usług firmy.

Sztuczna inteligencja w zatrudnieniu

Stosowanie systemów sztucznej inteligencji może być wykorzystywane w obszarze zarządzania pracownikami, w szczególności również do rekrutacji, do przydzielania zadań, monitorowania lub oceny pracowników. Systemy te należy traktować jako systemy wysokiego ryzyka, gdyż mogą w znacznym stopniu wpływać na przyszłe pespektywy zawodowe oraz źródło utrzymania tych osób. Co ważne, jeśli sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w całym procesie rekrutacji oraz w ramach oceny, awansu lub retencji osób pozostających w zatrudnieniu, takie systemy mogą utrwalać wzorce dyskryminacji, np. wobec niektórych grup zawodowych lub osób niepełnosprawnych. Wykorzystywane do monitorowania wydajności i zachowania tych osób systemy sztucznej inteligencji mogą wpływać również na prawo pracowników do ochrony danych i prywatności.

Zagrożenia związane ze stosowaniem systemów sztucznej inteligencji w zatrudnieniu

Należy wyróżnić co najmniej cztery zagrożenia związane ze stosowaniem systemów sztucznej inteligencji. Po pierwsze, naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Podkreślenia wymaga, że na gruncie przepisów został ściśle określony katalog danych osobowych pracownika, do których pracodawca ma dostęp. Stosowanie Al. w szerokim zakresie może doprowadzić do dostępu do danych, których pracownik nie ujawnił pracodawcy, co może powodować naruszenia przepisów RODO. Po drugie, możliwa dyskryminacja z uwagi na to, że algorytmy działania sztucznej inteligencji mogą nie uwzględniać i nie odzwierciedlać zróżnicowania kulturowego czy społecznego. Po trzecie i czwarte: brak elastyczności oraz empatii w zarządzaniu. Brak elastyczności może wynikać z pełnego zautomatyzowania procesów zarządzania, co jednocześnie ogranicza kreatywność; z kolei powód braku empatii jest zrozumiały, jego skutek zaś to ograniczanie możliwości budowania relacji z pracownikami oraz zrozumienia ich potrzeb.

Właściwe regulacje wewnętrzne

Wprowadzając do przedsiębiorstwa rozwiązania AI, należy pamiętać o tym, jak ważne jest jasne uregulowanie zasad korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji oraz zwiększanie świadomości pracowników. W tym kontekście istotną rolę może odegrać wewnętrzna polityka dotycząca korzystania z narzędzi AI. Powinna ona precyzyjnie określać, jakie rozwiązania są dostępne dla pracowników na poszczególnych stanowiskach, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, w tym minimalizacji danych. Również ważne jest wskazywanie, z jakich narzędzi AI pracownik absolutnie nie może korzystać oraz jakich czynności nie powinien podejmować.

Tego rodzaju działania są kluczowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że wprowadzane do narzędzi sztucznej inteligencji dane, w tym te o charakterze poufnym dla przedsiębiorstwa czy dane osobowe, są przetwarzane nie tylko w celu realizacji określonego zadania, ale także w celu doskonalenia programu (niezależnie od woli użytkownika). Z tego nie zawsze w pełni zdają sobie sprawę użytkownicy.

Bezpieczna praktyka działalności pracowników w obszarze AI i stały monitoring mają także istotne znaczenie w kontekście ochrony praw autorskich wyników pracy oraz minimalizacji ryzyka związanych z cyberatakami. Aby utrzymać swoją renomę i stabilność finansową, organizacja powinna przywiązywać szczególną wagę do podniesienia poziomu świadomości i umiejętności pracowników korzystających z sztucznej inteligencji. Istotne jest również wdrożenie, egzekwowanie i regularna aktualizacja zasad korzystania z rozwiązać, jakie daje nam AI.

Autor wpisu

Justyna Gunia

radca prawny, senior associate

Prawo pracy jest dziedziną, która dotyka każdego człowieka niezależnie od tego, czy jesteśmy pracownikami, pracodawcami, czy przedsiębiorcami. To obszar prawa, który reguluje nasze...

Zobacz moje wpisy

Podziel się

Powiązane wpisy

platforma
Bieżące doradztwo prawne i podatkowe
Dyrektywa o pracy platformowej wyzwaniem dla rynku pracy

Dyrektywa o pracy platformowej wyzwaniem dla rynku pracy

Dyrektywa o pracy platformowej wyzwaniem dla rynku pracy

ZUS na mongolskim stepie: składki ZUS i praca za granicą (poza Unią Europejską)

ZUS na mongolskim stepie: składki ZUS i praca za granicą (poza Unią Europejską)

Wdrożenie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (ESG)

Wdrożenie dyrektywy w sprawie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju (ESG)

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
w prawie?

Zaprenumeruj newsletter