Zdrowy podatnik oczami fiskusa
Bieżące doradztwo prawne i podatkowe / 18 marca 2020
14 lutego 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów, wprowadzającą nowy rodzaj daniny w postaci opłaty od słodzonych napojów oraz od alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml – tzw. „małpek”.
Trzeźwy fit-podatek – czego dotyczy?
Zgodnie z założeniami, ustawa ma na celu wykorzystanie polityki fiskalnej jako narzędzia walki z nadwagą i otyłością poprzez nałożenie opłaty na napoje z dodatkiem cukrów (monosacharydów lub disacharydów) oraz środków spożywczych zawierających te substancje.
W uzasadnieniu projektu wskazano na wydaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) rekomendację, dotyczącą konieczności stosowania odpowiedniej polityki fiskalnej, która wpływa na trendy żywieniowe w społeczeństwie, a tym samym przyczynia się do poprawy zdrowia populacji w krajach rozwiniętych. Działania te mają szczególne znaczenie w zapobieganiu problemu nadwagi i otyłości, zwłaszcza wśród osób młodych oraz o niskich dochodach.
Ponadto, w ustawą zostaną wprowadzone zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nowe opłaty mają stać się jedną z metod na ograniczenie nadmiernego spożywania alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej wrażliwych grup społecznych, w tym wśród ludzi młodych. Jak wskazano w uzasadnieniu, spożywanie alkoholu jest jednym z głównych czynników ryzyka związanym z obciążeniem chorobami niezakaźnymi. Alkohol ma również wpływ na wskaźniki stosowania przemocy oraz występowania urazów. Mała objętość opakowania napoju alkoholowego, stosunkowo niska cena produktu, a także łatwość szybkiego spożycia wielokrotnie determinuje wybór właśnie tych produktów (do 300 ml) i znacząco wpływa na ich atrakcyjność. W ocenie WHO, ograniczenie dostępności ekonomicznej napojów alkoholowych poprzez oddziaływanie na cenę tych produktów, jest jedną z najskuteczniejszych metod walki z nadmiernym spożywaniem alkoholu.
Wprowadzenie tego typu opłat ma na celu przede wszystkim stymulowanie wyborów prozdrowotnych u konsumentów. Nie należy jednak zapominać o celu fiskalnym, który w odniesieniu do uchwalonych opłat nie będzie jedynie „skutkiem ubocznym”. Szacuje się, że wpływy z opłat wyniosą ok. 3 mld zł rocznie.
Ile cukru w cukrze?
Opłatą objęte zostaną napoje z dodatkiem cukrów,, środki spożywcze je zawierające oraz substancje słodzące, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności. Opłata dotnie również napoje zawierające kofeinę lub taurynę.
Za napój podlegający opłacie rozumie się wyrób w postaci napoju oraz syrop, będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z ww. substancji, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie (przykładowo soki i nektary, napoje izotoniczne, naturalne wody smakowe).
Wysokość opłaty w odniesieniu do danego napoju ustalana będzie na podstawie zawartości dodanych cukrów w 100 ml produktu i będzie się składała z dwóch elementów:
- 0,50 zł, za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5g w 100 ml napoju, lub za dodatek co najmniej jednej substancji słodzącej,
- 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5g w 100 ml napoju
– w przeliczeniu na litr napoju.
Całkowita wysokość opłaty dla napojów zawierających powyżej 5g cukrów w 100 ml napoju stanowić będzie sumę elementów wskazanych w pkt 1 i 2. Napoje zawierające dodatek kofeiny lub tauryny będą podlegały dodatkowo opłacie w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na litr produktu, a maksymalna wartość opłaty nie przekroczy 1,2 zł w przeliczeniu na litr napoju.
Całkowicie zwolnione z opłaty będą napoje będące:
- wyrobami medycznymi,
- suplementami diety (zarejestrowanymi),
- żywnością specjalnego przeznaczenia medycznego,
- preparatami do początkowego żywienia niemowląt (mleko modyfikowane),
- wyrobami akcyzowymi,
- napoje zawierające co najmniej 20% soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego oraz będące izotonikami.
Zobowiązanym do zapłaty będzie osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej będąca:
- podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku producenta,
- zamawiającym – w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego,
- podmiotem sprzedającym napoje podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową.
Obliczenie opłaty oraz wpłata powinny nastąpić na podstawie określonego w ustawie zakresu i wzoru informacji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy złożona informacja. Wpłata dokonywana będzie na rachunek urzędu skarbowego, właściwego ze względu na siedzibę bądź miejsce zamieszkania zobowiązanego.
A co z „małpkami”?
Sprzedaż napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, będzie wymagała wniesienia opłaty. Opłata będzie dotyczyć zaopatrywania przedsiębiorców posiadających zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych w napoje alkoholowe o ilości nieprzekraczającej 300 ml i wynosić będzie 25 zł od każdego litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml. W przeliczeniu:
- 1 zł od wódki 40% sprzedawanej w opakowaniu o objętości 100 ml,
- 2 zł od wódki 40% sprzedawanej w opakowaniu o objętości 200 ml,
- 88 groszy wina 14% sprzedawanego w opakowaniu o objętości 250 ml.
Planowane zmiany przewidują zatem, że to przedsiębiorcy prowadzący obrót hurtowy napojami alkoholowymi zostaną zobowiązani do obliczenia i wniesienia ww. opłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Obowiązek zapłaty opłaty powstanie w momencie zaopatrzenia w napoje przedsiębiorców detalicznych Co więcej, będą także zobowiązani do składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji w tym zakresie, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończenia półrocza.
„Na zdrowie!”
Zgodnie z założeniami uchwalonych zmian, opłaty dotyczące cukrów i substancji słodzących będą przekazywane do:
- Narodowego Funduszu Zdrowia w wysokości 96,5%,
- budżetu państwa, w części której dysponentem jest minister właściwy do spraw finansów publicznych, w wysokości 3,5%.
Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) przeznaczy pozyskane środki na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej, związane z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych – w szczególności z nadwagą i otyłością.
Wpływy z opłaty z tytułu sprzedaży alkoholu o pojemności do 300 ml zostaną podzielone proporcjonalnie do spożycia alkoholu. Spożycie będzie ustalane na podstawie informacji o wpływach z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Informacje niezbędne do określenia struktury spożycia napojów alkoholowych w gminach będą pozyskiwane z danych, które są publikowane cyklicznie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.
Zgodnie z założeniami, wpływy z opłat w 50% będą stanowiły dochód własny gmin. Pozostałe 50% stanowić będzie przychód NFZ. Wpływy z opłat stanowiące dochód gminy będą przeznaczane na działania mające na celu realizację lokalnej, międzysektorowej polityki przeciwdziałania negatywnym skutkom spożywania alkoholu. Wpływy w części stanowiącej przychody NFZ zostaną przeznaczone na działania profilaktyczne i świadczenia opieki zdrowotnej, związane z opieką psychiatryczną, leczeniem uzależnień oraz innych następstw zdrowotnych spożycia alkoholu.
Będą sankcje
Ustawa przewiduje także opłatę dodatkową o charakterze sankcyjnym w przypadku niedokonania wpłaty w terminie. W takiej sytuacji, organ podatkowy właściwy w sprawie danej opłaty, ustala opłatę dodatkową (w drodze decyzji) w wysokości odpowiadającej 50% kwoty należnej opłaty. Do samych opłat, jak i opłat dodatkowych, stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej oraz przepisy o egzekucji administracyjnej. Co więcej, zmiany w ustawach o podatkach dochodowych mają wprost wyłączyć opłaty dodatkowe z kosztów uzyskania przychodów.
Kogo boli głowa?
W ocenie środowisk społecznych zrzeszających przedsiębiorców obu branż, uchwalone przepisy nie przyniosą założonego skutku w postaci wpływu na prozdrowotne wybory konsumentów, a jedynie odbiją się negatywnie na sytuacji przedsiębiorców zajmujących się produkcją i dystrybucją napojów i alkoholi. Zarzuty dotyczą przede wszystkim kwestii błędnej kwalifikacji wprowadzanej daniny jako opłaty, kiedy posiada ona wszelkie cechy podatku. Sprzeciw budzi więc nałożenie przez ustawodawcę dodatkowych obciążeń o konstrukcji podatku akcyzowego (jako obciążającego dobra o specyficznych cechach – w tym dotyczącego towarów o stałym popycie), wbrew chociażby założeniom Dyrektywy 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. Główny zarzut dotyczy wprowadzenia nieprzewidzianego tą dyrektywą kryterium pojemności opakowania wyrobu alkoholowego. Ujednolicone w ramach UE przepisy dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych nie pozostawiają krajom członkowskim pełnej swobody w kształtowaniu opłat o tożsamym charakterze. Ukrycie opłaty w „niepodatkowej” ustawie nie powinno stanowić podstawy dla odstępstw od regulacji unijnych, w szczególności tych objętych obowiązkiem notyfikacji.
Zgodnie z pierwotnym zamierzeniem, ustawa miała wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2020 r. Tak krótkie vacatio legis budzi sprzeciw zainteresowanych. Jeżeli długofalowym celem regulacji jest zmiana nie tylko wyborów dokonywanych przez konsumentów, ale także zmiana w obszarze produkcji, w tym zmiany składu (rodzaju i ilości dodawanych do napojów substancji słodzących), wymaga to odpowiedniego przygotowania się przedsiębiorców do przeformułowania stosowanych receptur. Prozdrowotne działania państwa powinny zostać zaplanowane w sposób bardziej kompleksowy z uwzględnieniem potrzeb i ryzyk leżących po stronie producentów.
Obecnie wnioskowane jest wydłużenie vacatio legis, tak aby ustawa weszła w życie z początkiem 2021 r.
[Aktualizacja z 30.03.2020 r.]: Senat odrzucił cukrową ustawę w całości i przekazał do Sejmu.
Autorką artykułu jest Angelika Dahms, prawnik w GWW.
Autor wpisu
Angelika Dahms
prawnik, LLM
Powiązane wpisy
Praca zdalna za granicą i składki ZUS – czy Katar to część terytorium RP?
Praca zdalna za granicą i składki ZUS – czy Katar to część terytorium RP?Czy rabaty potransakcyjne udzielane autoryzowanym salonom sprzedaży samochodów osobowych mogą wpływać na obniżenie podstawy opodatkowania?
Czy rabaty potransakcyjne udzielane autoryzowanym salonom sprzedaży samochodów osobowych mogą wpływać na obniżenie podstawy opodatkowania?Współdziałanie pracodawcy ze związkami zawodowymi – między dialogiem a konfrontacją
Współdziałanie pracodawcy ze związkami zawodowymi – między dialogiem a konfrontacjąUmowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być odpłatna
Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy musi być odpłatnaObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
w prawie?